۴ مرداد ۱۳۸۷، ۱۸:۰۸

سازمان شانگهای بررسی کرد:

گسترش همکاری با ایران و پاکستان در راستای عضویت کامل آنها

گسترش همکاری با ایران و پاکستان در راستای عضویت کامل آنها

وزیر خارجه روسیه در ارزیابی نتایج نشست وزرای خارجه سازمان همکاریهای شانگهای در تاجیکستان، از تصویب توافقنامه ای برای گسترش همکاری ها با اعضای ناظر و بررسی زمینه عضویت کامل این اعضا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، امروز پس از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای گفت: ما درباره انجام اقداماتی که به کشورهای ناظر در پیمان شانگهای اجازه شرکت در فعالیت های این سازمان را بنا به علایق آنها بدهد با هم توافق کردیم. 

"عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای تاثیرات مثبتی بر منطقه خواهد داشت" 

لاوروف ضمن ابراز امیدواری درباره توجه رهبران کشورهای عضو شانگهای در مورد طرح پیشنهادی و تصویب آن، درباره عضویت ایران گفت: ایران همچنان عضو ناظر سازمان شانگهای خواهد ماند.

وی سیاست های توسعه ای شانگهای را تابع اولویتهای سیاست خارجی روسیه اعلام کرده وآنرا موضوعی استراتژیک عنوان نمود.

ایران و پاکستان درخواست عضویت در این سازمان را داده بودند که در جلسه امروز بررسی شد و اعضای این سازمان توافق کردند در قالب گسترش همکاری ها با اعضای ناظر زمینه های عضویت کامل این دو کشور (ایران و پاکستان) را در این سازمان منطقه ای فراهم کنند. 

در صورت گسترش همکاری ها با ایران و پاکستان و توسعه این سازمان شانگهای، این سازمان می تواند به آلترناتیوی شرقی در مقابل زیاده خواهی و گسترش پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به شرق شود.

در کنار نگرانی هایی که روسیه و دیگر کشورها مثل چین از گسترش حوزه نفوذ ناتو به رهبری آمریکا دارند، سازمان همکاری شانگهای می تواند تعادل قدرت را در جهان به نفع کشورهای عضو پیمان تغییر داده و جلوی تکرار ماجراجویی هایی شبیه ماجراجویی ناتو و آمریکا در افغانستان و دیگر نقاط جهان را بگیرد.

کشورهای روسیه، چین، قزاقستان و تاجیکستان در سال ‪۲۰۰۱‬ سازمان همکاریهای شانگهای را برای تقویت محور همکاریهای خود تاسیس کرده و سپس ازبکستان به عنوان عضو دائم و کشورهای ایران، هند، پاکستان و مغولستان به عنوان ناظر به آن پیوستند.

همچون هر سازمان دیگری این سازمان نیز دارای اهدافی است که مشترکا توسط اعضاء دستیابی به آنها پیگیری می شود. این اهداف عمدتا امنیتی و سپس سیاسی و در درجات بعد اقتصادی است.

پذیرش عضو جدید در این سازمان منوط به موافقت تمامی اعضای آن است و با وجود موافقت تمامی اعضای این سازمان برای عضویت ایران در سازمان، آمریکا با اعمال فشار بر روی کشورهایی مثل تاجیکستان قصد دارد جلوی پیوستن ایران به این سازمان را سد کند.

کد خبر 721830

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha